(Recensie) Green Day – ¡Uno!

(Alles Muziek) – Voor wie het nog niet wist! De nieuwe cd van Green Day is uit! En daarom staat er vandaag een recensie op van Dmitri Lenselink. Al eerder schreef hij een stuk over de (toen) nog uit te komen albums van Green Day en hieronder staat dan zijn recensie over de eerste ¡Uno!

Wie zou er niet nog eens een dagje zestien willen zijn? Jong en energiek, maar met de wijsheid van vandaag. Veel mensen landen keihard in een midlife crisis als ze ergens in de veertig raken, en denken nog wel eens heimelijk terug aan de jonge, wilde jaren. Ook rock bands komen wel eens op zo’n punt.

Neem Green Day bijvoorbeeld, die poppunk groep gaat al weer een kwart eeuw mee en Billie Joe, Mike en Tré zijn ook zo jong niet meer. Oude(ere) mannen gaan soms krampachtig jong proberen te zijn; kopen een sportwagen of gaan op wereldreis. Bands kunnen zichzelf soms ook voorbij rennen, of juist hopeloos achterblijven. Met het eerste deel van het drieluik Uno!, Dos! en Tré! gaat Green Day in ieder geval niet bij de pakken neerzitten.

Stel, je bent een band en je hebt al twee keer een multi-platinum album gemaakt, op Woodstock, Lollapalooza en Reading Festival gestaan en paar Grammies gewonnen. Er is een Broadway musical op je album gebaseerd, je hebt meegedaan met Live 8 en met U2 opgetreden en Wembley en Madison Square Garden vol laten lopen. Dan ben je er misschien wel een keer klaar mee. Green Day besloot echter dat ze nog lang niet klaar zijn; ze hebben hun strepen verdiend, de wereld laten zien wat ze kunnen, maar nu is het tijd om plezier te maken.

Als je Uno! in je CD speler stopt, of het eerste nummer uit je MP3 speler of PC komt schallen is het gelijk duidelijk dat de pit en de energieke sound van Green Day’s vroegere werk weer terug zijn. Nuclear Family klinkt als een hit rechtstreeks uit de jaren ‘90, de tijd van de punk revival en de stroom aan bandjes uit Californië en omstreken zoals Blink 182 en The Offspring.

Maar luister wat langer en je hoort dat het niet zomaar een ‘back to the roots’ plaat is: het is een simplistische, upbeat sound maar met de ervaring van een volwassen band. Er komen heerlijke gitaar rifjes voorbij, zoals de Cheap Trick-achtige tonen tijdens Stay The Night en het aanstekelijke nummer Troublemaker die wat aan The Beatles doet denken. Ook hoor je op Uno! opvallend veel gitaarsolo’s, zoals tijdens het furieuze Let Yourself Go. Iedere muziekliefhebber kent die momenten in een nummer dat de neiging een stukje luchtgitaar te spelen de overhand krijgt; Green Day voorziet stevig in die behoefte.

Het meest aparte stukje muziek op het album is echter Kill The DJ, een funk-achtig nummer in hippe vierkwartsmaat wat een bizar contrast vormt met de duistere tekst waarin weinig goeds wordt toegewenst aan de desbetreffende DJ (“Hold him under water till the motherfucker drowns” “Voices in my head are saying; shoot that fucker down”).
Sowieso zijn de songteksten soms opvallend agressief (“I want to crack your cranium, delirium on the east side of your mind” en “But now you’re sucking on a doorknob that I slammed in your face.”). Niet dat Green Day voorheen zo netjes en beschaafd was, maar in plaats van liedjes over verveelde tienerjaren, armoede en eenzaamheid gaat het nu wat meer over frustraties van vroeger en het inhalen van verloren jaren (het nummer Carpe Diem spreekt voor zich). Want ja, ze zijn dus wat jaartjes ouder.

Uno! is een lekkere verzameling onbezorgde muziek. Green Day doet niks baanbrekends of revolutionairs, maar laat zien dat ze na vijfentwintig jaar nog altijd hun eigen sound van nieuwe impulsen voorzien. Als het poppunk trio uit Oakland nooit je ding geweest is, zal Uno! je mening niet veranderen, maar als je na het bombastische American Idiot en 21st Century Breakdown weer eens een wat frissere, wildere Green Day wilde horen dan zit je helemaal goed.

2 gedachtes over “(Recensie) Green Day – ¡Uno!

1. Pingback: [Recensie] Green Day – ¡Dos! « Alles Muziek

2. Pingback: [Recensie] Green Day – Tré! « Alles Muziek